Träna dina känslor och lev i flöde – en liten arbetsbok i självkännedom

Lyssna på hjärtat föreläsning
18/01/2022
Energimedveten
20/01/2022

Här kan du köpa boken

Hur du använder boken

Varje kväll eller eftermiddag ska du sätta dig ensam någonstans och svara på frågor från tex dag 1. När du svarar på frågorna ska du verkligen KÄNNA känslan i hela kroppen av sanning i svaret du ger. Även om du inte tror på det du skriver så skriver du ned det du tycker. Du kommer med tiden att lära dig se och fokusera på positiva saker i ditt liv. Du blir tryggare och mer närvarande vilket i sin tur leder till att du kommer att känna dig mer nöjd och lycklig. Positiva känslor och tankar stimulerar kroppens må bra hormoner, det du övar på blir du sedan bra på.

Läs gärna dina svar högt för dig själv. Var uppmärksam på vilka känslor som väcks eller vilka känslor som flödar igenom din kropp. Vad lämnar din högläsning för känsla efter sig när du läst alla frågor och dina svar.

När du svarat på påståendena som finns på fyra sidor då skriver du ned 3 starka egenskaper hos dig själv. Placera sedan händerna på hjärtat eller navelområdet. Tag långa mjuka djupa andetag. Ha ditt fokus under händerna vid ditt hjärta. Var ytterst närvarande i andetagen. Öppna sedan ögonen och fortsätt din dag.

Det är allt du behöver göra dag efter dag i 31 dagar.

Vi fokuserar på problemen

Många människor har så mycket fokus på allting som inte fungerar, allt som man behöver fixa, att tiden och stunden att njuta av sig själv och livet liksom tappas bort. Faktum är att problem och olycka kommer vi alltid att drabbas av. Men vi behöver inte stå där stridsberedda ifall det händer. När ett problem dyker upp ska du sakligt och lugnt bara lösa det. Gör ditt bästa och lös det. När du gjort det så kan du återgå till att känna dig nöjd i livet och njuta. En människa som mår bra kan konsten pendla mellan dessa båda sidor.

Kan du anamma detta förhållningssätt så kommer du att med tiden känna dig mer nöjd med livet. Min erfarenhet är  att den som känner sig nöjd är också trygg och upplever att man är lite lyckligare. Känslan av att vara nöjd är en här och nu känsla. Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, fattig eller rik. Alla kan uppleva känslan av att vara nöjd ett ögonblick. Det gör att många måbra hormoner vaknar i kroppen. En person som ofta är missnöjd kommer att ha fler förväntningar, vilja ha mer kontroll och känna att de hela tiden förlorar och mister saker i livet. Men det är en känsla, det är information helt enkelt och du kan välja känsla genom att öva på känslan av nöjd och tacksamhet. Många människor jagar allt de saknar och behöver, men glömmer att bara sitta vid köksbordet och känna tacksamhet för det de redan har.

Jag möter människor på mina kurser som kan hur många olika tekniker som helst. De lägger diplomen på hög och praktiserar inte en och samma metod under en längre tid.

Jag brukar säga att det tar 3 år att verkligen lära känna en människa och det tar faktiskt 3 år innan du vet om du har lust att lära dig en metod eller inte. Om man då konsumerar metod, på metod på metod blir det bara en intellektuell kunskap som man läst sig till. De människor som kommer längst i sin personliga utveckling är de människor som praktiserar en metod dag efter dag efter dag. Det innebär att de kommer djupare och djupare in i sig själva för varje år som går. Livet är ju relativt kort så det vill till att välja rätt metoder. Själv har jag praktiserat klassisk japansk Reiki eller Usui Shiki Ryoho sedan 1990, varje dag. Jag har använt metoden för att lösa alla problem jag ställts inför och det har gjort att jag kunnat komma djupare och djupare in i förståelse för mig själv. Teknikerna i den här boken och i boken inre röster som jag skrivit är viktiga metoder som jag praktiserat i kombination med klassisk japansk Reiki. Detta har gjort mig till en fantastiskt duktig kroppsterapeut Reikiutövare och healer. Idag vet jag att det är inte jag som läker människor med mina händer och sinnen. Det är människor som läker sig själva med hjälp av min närvaro. Och min närvaro har kommit genom att öva och öva och öva.

En av mina söner stod i köket en gång med sin flickvän. De gick bägge på gymnasiet. Hon pep och gnällde för hon fick inte upp en syltburk. Då hörde jag min son säga: fortsätt att öva för det du övar på blir du bra på. Hon fick upp locket till syltburken och min son praktiserade bara det jag lärt honom. Övning ger färdighet och skulle det inte hjälpa, då kan man be om hjälp. Inte för att man för ögonblicket känner sig hjälplös. 

Det är alldeles för mycket draman i samhället, många människor som lägger sin kraft och sitt fokus utanför sig själva.

Det finns ingen och det kommer aldrig att finnas någon som kommer att kunna värdera dig så som du bör värdera dig själv. Metoderna i dessa självhjälpsböcker hjälper dig att mer och mer börja se och använda din egen kraft. Hämta svaren hos dig själv och inte bli hjälplös. Det innebär att du kan möta alla människor i samhället på samma nivå utan att ni inkräktar på varandras energi eller har en massa förväntningar.     

Positiv psykologi eller tänka dig förändringar

Det är viktigt att komma ihåg att huvudet är en hårddisk som lagrar information. Huvudet och hjärnan har inga nya lösningar åt dig. Det är i huvudet du löser alla problem och vänder det logiska mot det ologiska utifrån den erfarenhet du redan har. Hjärnan är uteslutande strukturer. Vi behöver strukturer i samhället för att samhället ska fungera. Om vi inte hade det skulle affärerna få ha öppet dygnet runt ifall någon ville handla tre på natten. Läraren i skolan skulle vara i skolan hela tiden ifall någon skulle komma 12 på natten och vilja ha lektioner. Samhället skulle inte fungera utan strukturer för de är som lag och ordning för oss då vi alla följer reglerna. Vi vet när affären är öppen och vi handlar då, i skolan har barnen bestämda tider och resten av dygnet kan både barnen och lärarna vara fria och lediga. Det är struktur och vår hjärna fungerar på samma sätt för den behöver struktur.

Vårt hjärta fungerar annorlunda med hjärtat kan vi vara i tillstånd utan någon som helst referens.

Tex om jag känner mig glad så behöver jag inte tänka mig glad det är ett tillstånd jag bara är i. Om jag känner mig nöjd så är även det ett tillstånd. Jag kan förstås bli arg och irriterad och ofta är vi inte så länge i de tillstånden för de är inte roliga. Är vi för mycket i huvudet så är vi garanterat i negativa upplevelser. Det är därför du fokuserar i den här boken på att lära dig lyfta fram det som är positivt och sedan fokusera på det. Som jag skrev det du övar på blir du bra på. Visste du att Finland har vunnit ligan över världens lyckligaste folk fyra år i rad enligt WHO. Anledningen är att finländarna har en kultur där det lärt sig att se: det finns alltid de som har det värre! Hur bedrövligt något än är så vet de innerst inne att det finns de som har det värre. Naturligtvis finns det fler referenser för varför de är mer lyckliga än genomsnittet. Det handlar inte om att finländarna går omkring hemma och på jobbet och tänker: jag är lycklig 100 gånger tills de övertygat sig själva. Nej, när ett problem uppstår så vet dem att det alltid finns de som har det värre. Jag brukar småskratta när jag tänker på detta för min farmor och pappa var finska nämligen från norra Finland. Jag har samma tänk med mig och har lärt det från min pappa. Även om det kanske inte alls hör ihop på något sätt så får det mig att småle. För min pappa var fenomenal när jag växte upp att hela tiden påpeka när något hemskt händer vilka som alltid hade det värre.

För mig har dessa referenser hjälpt mig att inte ”fastna” i negativa livsupplevelser utan lyfta blicken och se framåt, för vad har jag att klaga på? I stället har jag som i boken övat på att vara vänlig med mig själv i alla lägen.

Jag är alltid vänlig mot mig själv först och mot andra människor i andra hand. Det kan låta kallt men faktum är att jag är en bra medmänniska de gånger jag är vänlig med mig själv. För då kritiserar jag inte mig själv eller har förväntningar på mig själv. Jag är jag och jag gör alltid mitt bästa.

Jag har mer än en gång varit med om människor som jag tex har projekt med som inte klarar av att vara sanna mot sig själva. Det slutar alltid med att de sviker både mig och sig själva. För gör man sitt bästa så gör man inte slut på ett projekt över telefon eller via ett mejl utan att ha talat med personen i fråga. Ibland undrar jag hur många människor som partners av alla slag gör slut med dem över ett mejl, sms eller mess i stället för att ringa, samtala och lösa det på bästa sätt för alla inblandade. Många i samhället idag är smitare som inte klarar av att reda ut sina liv, lösa de problem som uppstår utan de smiter undan. Det är väldigt vanligt idag.

Det är precis så hjärnan fungerar om jag avslutar detta med den här personen så finns inte problemet. Jag vet en man som sitter i bilen och äter sin lunch varje dag därför att han inte klarar av att sitta i fikarummet med sina arbetskamrater. Det är att smita undan ansvar för alltid när vi rör oss med människor så kommer det att finnas människor som tycker olika mot vad vi själva tycker. Det är en utmaning att låta dem vara i det för att hålla oss till det väsentliga som vi alla kan dela. Att våga möta alla situationer oavsett vilka det är kräver en trygg person som kan vara i hjärtat. En människa som är i hjärtat är avslappnad, trygg, vet vad de själva tycker, tänker och vill.

De kan utstråla vänlighet, sätta gränser utan att det skapas konflikter. Men om man bara är i huvudet så kan man inte se de lösningar som hjärtat har och det innebär att dessa människor börjar skapa ett flyktbeteende hos sig själva. Jag har sett detta hända människor mer än en gång.

Övningarna i den här boken kommer att hjälpa dig att lära känna dig själv, vara i nöjdkänslorna med dig själv.

Du kommer att lyfta upp dina starka egenskaper och de som är svaga kommer att uppvägas av de starka.

Det värsta scenariot är att du är i dina svaga egenskaper hela tiden. Då blir det dem du övar på och blir bra på till slut.

Den positiva psykologin gör just det, vattnar de känslor som får tid och rum att stanna, må bra hormoner att flöda och att du känner dig stark och värdefull.

Om du kan välja känslor vad väljer du då? För det handlar om att öva på vad du upplever först, negativa eller positiva känslor för dessa blir du sedan. Vi väljer på ett ögonblick utan att tänka så du ska göra det naturligt att välja positiva infallsvinklar.

Visste du att om du dagligen sitter en stund och håller bägge dina händer på hjärtat. Då kommer du att öva på att vara i hjärtat i stället för i huvudet. Det kommer att hjälpa dig att känna efter inåt vad du vill och inte vad du tror förväntas av dig.

Det är så innerligt skönt när det är tyst i huvudet. Tro mig!

Ska du ta beslut, gå undan, lägg händerna på hjärtat och ta djupa långa andetag och ställ frågan till dig själv, vad vill jag?

Designa din dag och tryck in kärlek i den

Det är exakt det du kommer att öva på i den här boken

Jag hörde en psykolog säga just de orden och jag älskar dem. För visst är det så att positiva känslor breddar våra perspektiv.

När vi är arga eller irriterade tenderar vår verklighet att dra ihop sig och bli väldigt snäv. Det är på något sätt som om vi stänger av inflödet från alla våra informationskanaler när vi blir negativa. 

Jag tror det är precis det som är skillnaden på att vara negativ eller positiv.

När vi är i positiva upplever vi mer flöde i livet och flödet handlar om att vi kan lösa saker när problem uppstår. Inte att vi är problemfria. Jag tycker att positiva känslor alltid trumfar ut negativa känslor. Jag övar därför på att varje dag vara i känslor där jag känner mig nöjd och tacksam och det får mig också att le mer.

Det handlar förstås INTE om att negativa känslor är förbjudna, nej, det handlar om att välja positiva känslor mer när du blir medveten om att du kan det.

Här kan du köpa boken

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

tolv + nio =