Spökjakt, Ouijaboards och Husrensningar.
10/11/2022Sov gott med Reiki Ryoho
23/11/20222004 befann jag mig plötsligt på en magisk plats som jag är säker på öppnade upp min andliga utveckling, du vet man får en djupare inre känsla av att veta något. Bildmuseet i Umeå hade nämligen en utställning från juni 2004 till 17 oktober 2004 med Hilma af Klint. Den hette Geometri och andlighet och idag förstår jag att det var själva beskrivningen av utställningen som fångade min uppmärksamhet.
Filmen Hilma af Klint går just nu på Viaplay och jag kan varmt rekommendera den. Från 1800- talets mitt skedde stora förändringar i världen hos olika tänkare och andliga inspiratörer. Man började förstå att det fanns något mer bortom för Gud och kyrkans stenhårda inverkan på människor. För kyrkan och religioner kunde inte förklara allt men mystiker världen runt hade fler svar.
I filmens början dör Hilmas lillasyster endast 10 år gammal och det kommer naturligtvis att påverka Hilma i resten av hennes liv. Jag antar att de existentiella frågorna på så sätt började väldigt tidigt hos henne. Något man kan se inom spiritismen även idag, just kommunikationen med andar och de anhöriga som man mist och förlorat. Är du invävd i det spiritualistiska tankesättet så kommer du inte att se längre än till att man talar med andar.
Men för dig som har ett dimensionellt klarseende då kommer du att se i filmen hur Hilma är mycket påverkad av sitt förflutna, hur minnen och samtalet med hennes minnen blir påtagliga.
Detta i kombination med att hon också expanderar sin medvetenhet utåt i världen genom sin fantastiska konst gör att det tydligt går att se att Hilma af Klint i grund och botten inte var ett spiritualistiskt medium utan ett dimensionellt sådan.
Trots att de fem i början av 1900-talet precis som spiritualisterna gärna låter andar ta över. Hilma och andra i den tidens anda visste inte vem eller vad de talade med förutom när de talade med anhöriga och minnena av sina anhöriga.
Hilma af Klint hade älskat att leva idag i stället för 1862–1944 för idag hade hon fått en egen förståelse för sina målningar men också ett erkännande. Hennes vision om att bygga ett tempel i spiral är inget annat än den dimensionella vandring vi gör när vi expanderar vårt medvetande. Hon var verkligen före sin tid.
Påverkad av Blavatsky som är en spiritualistisk mystiker född 1831 i Ryssland och död 1891 i London. Blavatsky en av grundarna till teosofin som knyter samman kristna och religiösa filosofier med dåtidens mystiker. Genom resande och studier i Indien och Tibet genom buddhismen och hinduismen skapade Blavatsky nya förhållningssätt för den västliga kristna andligheten. Något som många spiritualister använder sig av än idag. Man har plockat hit och dit och skapat en egen religion.
Det är ur detta spiritismen är född och utvecklad. Hon blandade dåvarande vetenskap med mystikers filosofier och delade dessa med väst. Många nyandliga tänkare kom under denna tidsperiod varav en var Rudolof Steiner (1861-1925) grundaren av antroposofi ( bla Walldorfpedagogiken) var tongivande. Det var också här Reiki Ryoho hade sin grund genom Mikao Usui från Japan ( 1865-1926) de vågor som finns kvar efter alla dessa tänkare har gjort att människor bygger på och tolkar på sitt eget sätt. Ibland brukar jag undra vad de skulle tycka om de levde idag 2022 och tänk vad intressant det skulle vara att samtala med dem om det gick. Men det går inte för de finns inte i någon andevärld och väntar på att vi ska ringa upp dem vi får tolka dem och på så sätt blir de en del av evolutionen och den andliga utvecklingen. Jag ska se döda, jag kan se minnena av de döda som människor projicerar men om det verkligen fanns en andevärld där de lever så skulle jag kunna sitta ned och ställa alla mina frågor och kommunicera med dem. Men det går inte utan vi kan samtala med de minnen och fragment som människor har om dem.
Det finns en Disney film som beskriver detta fenomen så fantastiskt vackert och det är filmen Coco handlar om hur en död ande desperat försöker få sina anhöriga att minnas honom. För om han glöms bort av människor så försvinner han för alltid.
Det som blev new age och spiritualismen där man ”talar med andar” var född genom den utbrytning man gjorde från de religioner och främst kristendomen i väst. Men det fanns bara två sidor av det hela, den levande människans sida och alla döda alla andar. Detta lever tyvärr kvar än idag och många har inte utvecklat sig vidare efter detta.
Rudolf Steiner är en av dem som satte ord på detta, skapade former för det och det finns fler för sekelskiftet mellan 1800-talet och 1900-talet producerade med 50 år framåt och bakåt många andliga läror och lärare. Det var en tid när mystiker runt om i världen plötsligt blev synliga och intressanta för dåtidens människor. Detta var Hilma av Klint inspirerad av. Rudolf Steiner ansåg henne måla alldeles för intellektuellt och visst är det ju så att helig geometri handlar om intellektet vilket gör att Hilmas konst passar utmärkt nu i den moderna tiden. Människor idag styrs mer av intellekt än av känslo-världen men det gör även Steiner intressant även idag eftersom han utvecklade former för att utveckla just känslovärden hos människan. Mina två yngsta barn gick i waldorfskolan och de fick börja med att rita svanar och hitta känslan i att rita svanar och sedan gick det över till att rita tvåor. I den vanliga skolan hade man fokuserat mer på att rita 2 or sida upp och sida ned i stället för att hitta former och känslan. Jag kan se att just formen och känslan är något som Hilma också hade med sig i sina målningar. Tyvärr blev hon väldigt sågad av Steiner som jag tror kände konkurrens och dessutom var hon ju kvinna.
Personligen tycker jag att ordvalen i filmen vilket jag förstår är taget ur hennes dagböcker tillsammans med de tolkningar man gjort av henne i bokform antyder att hon tänkte långt utanför spiritismens fundament. Hilma och hennes vänner gjorde vad många andra gjorde då de fångade upp de röster som fanns i fältet omkring dem. Röster från det förflutna och jag är så säker på att Hilma levde nära mästarna som hon säger i filmen det var inte vilken entitet som helst som var ett stöd i hennes måleri.
Skulle hon levt idag skulle hon precis som många andra dimensionella medier se de olika varelserna i varje dimension. Men då på 1800-talet och i början på 1900-talet var det stort nog att kunna kommunicera med något annat än människor. Jag brukar tänka på den heliga Birgitta på 1300-talet fick visioner från Gud för något annat visste man ju inte av då. Idag skulle vi kallat det för kanaliseringar så vem talade Heliga Birgitta med egentligen då det inte finns någon Gud som sitter på ett moln och styr mänskligheten. Var det samma mästare som Hilma av Klint hade kontakt med, kanske var det till och med deras egna högre jag de talade med.
Heliga Birgitta, liksom Blavatsky, Rudolf Steiner och Hilma af Klint fick visioner och visioner kan du endast få när du expanderar ditt medvetande, lägger bort ditt ego och blir en observatör i livet. Många blir det när de aktiverar sitt existentiella lidande och börjar ifrågasätta vad meningen är med allting. Och vanligt som sagt genom någon form av livskris. Idag kan det vara en utmattning, det kan vara ett dödsfall men väckta blir människor genom stora förändringar.
Jag tycker att Lasse Hallström tillsammans med fru och dotter verkligen har skildrat den dimensionella delen av Hilma af Klint och inte den spiritistiska då Hilma var större i både tanke och känsla än den tid hon levde i det visar hennes målningar.
Det är lätt att glömma kropp, själ och ande för kroppen är vår biologiska process, själen är alla våra erfarenheter och anden är det stora kosmos större än människan som vi bara kan få tillgång till genom visioner, konst, kanalisering och större tänkande. Vi får tillgång till fragment av anden det stora alltet.
Men i Sverige har man gjort anden till andevärlden med andar som kommer tillbaka och spökar för människor en väldigt märklig företeelse. Spiritualistiska medium har gjort kommunikationen med andevärlden till de enda varelser som finns förutom människor. Nej, det är ingen kritik till spiritualisterna utan en påminnelse om vilken verklighet de representerar en värld där du talar med döda, med minnena av dem som gått på jorden.
Man lägger skulden på döda människor för att levande inte trivs med sina liv eller mår bra där de är och inte kan kontrollera sin egen energi utan blandar den med andras. Visst lämnar vi spår efter oss på jorden och i filmen om Hilma tycker jag personligen att det visar hur vi gör det.
För vem som har en död anhörig kan inte höra deras röst tala till en? Jag kan ibland höra min mamma när jag är i olika situationer jag känner ju hennes visdom för hon har fostrat mig och varit en stor del av mitt liv. Vi reflekterar tillsammans med våra döda när vi väl släpper traumat efter att vi förlorat dem. Vem vet var Hilmas konst hade varit idag om hon inte förlorat sin älskade lillasyster som bara blev 10 år. Det existentiella lidandet kan skapa en större medvetenhet men den kan också göra att människor traskar runt i sin sorg och smärta år efter år, och då behöver kontakten med ”andevärlden”
Andar för mig är allt som inte är människa med en fysisk kropp – livsanden finns i allting som är levande och bär den levande energin inom sig och den finns i många dimensioner. Och levande energi är inte detsamma som astral energi eller minnen. Med det levande kan du tala här och nu, med det döda är begränsade eftersom du talar med det som varit.
Precis som Hilma skildrar i sin konst eller som många filosofer, andliga lärare från sekelskiftet försöker berätta om, så finns en värld större än de begräsningar medium lägger i dem. Det är med stolthet jag tillhör den nya tidens medium där den dimensionella kunskapen och bredden av vad ande verkligen är kommer fram. Jag är ganska säker på att om 20–50 år så kommer detta att vara vanliga bland människor. För den dimensionella kunskapen delar vi alla men minnen som skapar lidande hos anhöriga bär inte alla människor därför att vissa människor går vidare och andra gör det inte. Lidandets vägar är outgrundliga och leder ofta människor in på nya vägar och i nya tankebanor eller låter dem leva kvar i det gamla. Lidandet och förluster kan också öppna nya världar för oss.
När du ser filmen bär med dig att Hilma såg ett större kosmos och att hon har målat det. Och det var just det som tog andan ur mig fullständigt och berörde mitt hjärta när jag var på utställningen i Umeå 2004.
Vem kunde då ana den renässans hon får idag.
- Bilder på sidan kommer från Bildmuseet Umeå 2004 samt Moderna museets webbshop
- Bilder från Bildmuseet Umeå 2004
Solkarina Sinnligkunskap®
Lyssna på podden här
Länkar till övrigt som jag talar om i podden och texten
- Filmen Hilma af Klint https://www.imdb.com/title/tt14620236/
- Ett spiritualistiskt medium “ringer upp” Ted Gärdestad https://www.youtube.com/watch?v=PKVhTToqFoA
- Filmen Coco https://www.filmtopp.se/recension/coco-2017-mexikanskt-aventyr-om-familj-drommar-och-musik
- Rudolf Steiner antroposofin https://sv.wikipedia.org/wiki/Antroposofi
- Blavatsky teosofi https://blavatsky.se/
- Heliga Birgitta https://sv.wikipedia.org/wiki/Himmelska_uppenbarelser
- Moderna museet butik https://webshop.modernamuseet.se/sv/
- Utbildningen till dimensionell rådgivare https://www.solkarina.se/produkt/esoterisk-radgivare-medium-anglamedium/
- Min bok om andra sidan https://www.solkarina.se/produkt/andrasidan-nara-och-kara-i-vara-hjartan/