7 typer av vila som du behöver

Tonåring och Optimistisk Nihilism
12/06/2021
Söndagsmorgon
13/06/2021
Visa alla

Denna artikel är baserad på en artikel skriven av Saundra Dalton-Smith MD. Jag har översatt den, kortat ned, ändrat till mer läsvänlig och lagt till en del från mina egna kunskaper och erfarenheter.

Har du någonsin försökt fixa en ständig brist på energi genom att sova mer – bara för att göra det och ändå känna dig utmattad?

Om det är du, här är hemligheten: Sömn och vila är inte samma sak, även om många av oss felaktigt förvirrar de två.

Vi går igenom livet och tänker att vi har vilat för att vi har fått tillräckligt med sömn – men i själva verket saknar vi de andra typerna av vila vi desperat behöver. Resultatet är en kultur av högpresterande, högproducerande, kroniskt trötta och kroniskt utbrända individer. Vi lider av ett vilounderskott eftersom vi inte förstår vilans verkliga kraft.

Vila bör vara lika med restaurering på 7 viktiga områden i ditt liv, så här kommer de:

Typ 1+2 -Fysisk Vila, som kan vara passiv eller aktiv.

Passiv fysisk vila inkluderar sömn och tupplur, medan aktiv fysisk vila betyder återställande aktiviteter som lugn yoga, stretching, Reiki och massageterapi.

Typ 3 -Mental vila

Du känner säkert någon som börjar jobba varje dag med en enorm kopp kaffe för att komma igång. Han är ofta irriterad och glömsk, och han har svårt att koncentrera sig på sitt arbete. När han ligger på natten för att sova, kämpar han ofta för att stänga av hjärnan när samtal från dagen fyller hans tankar. Och trots att han har sovit sju till åtta timmar vaknar han upp som om han aldrig gick och la sig. Han har ett mentalt vilounderskott.

Planera korta pauser varannan timme under hela din arbetsdag; dessa pauser kan påminna dig om att sakta ner. Du kan också hålla ett anteckningsblock vid sängen för att skriva ner några gnagande tankar som håller dig vaken. Här finns många andra trick att ta till. (min notering).

Typ 4 – Sensorisk vila

Starkt ljus, datorskärmar, bakgrundsbrus och flera samtal – oavsett om de är på kontoret eller i Zoom/Teams-samtal – kan få våra sinnen att känna sig överväldigade.

Detta kan motverkas genom att göra något så enkelt som att stänga ögonen en minut mitt på dagen, samt genom att koppla bort elektroniken i slutet av varje dag. Ögonblick av sensorisk vila kan börja laga det som den överstimulerande världen orsakar.

Typ 5- Kreativ vila

Denna typ av vila är särskilt viktig för alla som måste lösa problem eller brainstorma nya idéer. Kreativ vila väcker åter vördnad och undring inuti var och en av oss. Kommer du ihåg första gången du såg en sommaräng, havet eller ett vattenfall? Att tillåta dig att ta in det vackra utomhus – även om det är i en lokal park eller i din bakgård – ger dig kreativ vila.

Kreativ vila handlar inte bara om att uppskatta naturen; det inkluderar också att njuta av konsten. Förvandla din arbetsyta till en plats för inspiration genom att visa bilder på platser du älskar och konstverk som talar till dig. Du kan inte spendera 40 timmar i veckan med att stirra på tomma eller rörliga omgivningar och förvänta dig att känna dig passionerad för någonting, än mindre komma med innovativa idéer.

Typ 6- Känslomässig vila

Låt oss nu titta på en annan person – den vän som alla tycker är den trevligaste personen de någonsin har träffat. Det är den person som alla är beroende av, den du skulle ringa om du behövde en tjänst, för även om de inte vill göra det, vet du att de ger dig ett motvilligt “ja” snarare än ett sanningsenligt “nej”. När den här personen är ensam kan de känna sig ouppskattade och att andra utnyttjar dem.

En sådan personlighet kräver känslomässig vila, vilket innebär att ha tid och utrymme att fritt uttrycka sina känslor och skära ned på antal människor som vill ha något av dem. Känslomässig vila kräver också modet att vara äkta. En känslomässigt utvilad person kan svara på frågan “Hur mår du idag?” med ett sanningsenligt “Jag är inte okej” – och fortsätt sedan med att dela några hårda saker som annars inte sägs.

Om du behöver känslomässig vila har du förmodligen också ett socialt vilounderskott. Detta inträffar när vi inte skiljer mellan de relationer som gör oss energifyllda från de relationer som utmattar oss. För att uppleva mer social vila, omge dig med positiva och stödjande människor. Även om dina interaktioner måste ske virtuellt kan du välja att engagera dig mer i dem genom att slå på kameran och fokusera på vem du pratar med.

Typ  7-Andlig Vila. Förmågan att ansluta bortom det fysiska och mentala och känna en djup känsla av tillhörighet, kärlek, acceptans och syfte. För att få detta, engagera dig i något större än dig själv och lägg till meditation eller samhällsengagemang i din dagliga rutin. Tacksamhet och att tänka med hjärtat och inte hjärnan är också ett trick. Att bara vara i dig själv.

Som du kan se kan sömn ensamt inte återställa oss till den punkt vi känner oss vilade. Så det är dags för oss att börja fokusera på att få rätt typ av vila vi behöver. Vilken behöver du mer av?

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nitton + 8 =